Feil verkstedvalg kan gi dobbel pris

Velger du feil verksted kan du ende opp med å betale dobbelt så mye som nødvendig.

Som bruktbileier, må du regne med at bilen din i ny og ne må på verkstedet. Å ha bilen på verksted kan fort bli kostbart og kan du i tillegg ikke spesielt mye om bil, er du prisgitt at verkstedet gjør en riktig faglig vurdering av hva som er nødvendig å gjøre på din bil når bilens verdi og levealder tas hensyn til.

Det er også viktig at det skriftlige tilbudet du får er oversiktlig og fint slik at du som forbruker har mulighet til å sette deg inn i det.

Vi har gjort en stikkprøvekontroll av de fire store verkstedkjedene og et merkeverksted for Peugeot. TV 2 hjelper deg sin verkstedtest viser også at det er store sprik i hva verkstedene synes det er nødvendig å reparere på gamle biler. 

En bil fem verksteder

Testbilen vår er en 1998 modell Peugeot 406 stasjonsvogn. En populær, stor og god bil det ble solgt mye av, særlig på 90 tallet fordi dette var mye bil for pengene.

Men, helt feilfrie har de ikke vært.

Vår testbil har trillet i overkant av 200 000 kilometer på norske veier og en nøye gjennomgang av bilen viste at den heller ikke er helt feilfri.

Våre to eksperter har tiår med erfaring fra bilbransjen bak seg. Ekspertene er teknisk konsulent Audun Bergerud fra NAF og Benny Christensen fra bilprogrammet Broom her på TV 2.

Vi lot de to erfarne mekanikerne gå grundig gjennom bilen og de fant fire ting på vår bruktbil de mente det var fornuftig å bytte for at bilen skulle være i grei stand og holde tre år til. De har da tatt hensyn til bilens levealder og verdi.

- Det finnes nesten ingen grenser for hva man kan reparere på en gammel bil, men man kan ikke koste på i det uendelige. Man må gjøre en fornuftig vurdering ut i fra bilen alder og verdi, slår Audun Bergerud i NAF fast.

Etter å ha gått over bilen grundig mente våre eksperter at følgende ting måtte tas på bilen:

Ny bakre eksospotte, eventuelt midtre på grunn av begynnende lekkasje
Nye bremser bak fordi de begynner å bli svake og tidvis var ujevne på bremsetesten
Nye fjærer bak fordi bilen er veldig sigen bak og den slår stadig nedi når man kjører
Nye pærer til kjørelys foran og skiltlys bak.

Anonymt tok vi bilen med ut på en stikkprøverunde. Vi ba om pris på reparasjonene ovenfor, men også om at de ulike verkstedene gikk over bilen og foreslo eventuelle reparasjoner av andre feil. Våre eksperter mente de fire tingene over var det mest riktige.

Vi ville både se hvor oversiktlig tilbudet vi fikk var, og om verkstedene ville legge flere ting på reparasjonslista enn det som var nødvendig og riktig ut i fra våre eksperters vurdering.

Bilens levealder og verdi på ca 30 000 kroner tatt i betraktning.

Kunne kostet deg det dobbelte
Snap Drive sitt verksted i Drammen taper testen. De skilte seg klart ut fra alle de andre verkstedene og våre to eksperter. De ville reparere ting ingen av de andre verkstedene eller ekspertene mente var nødvendig.

I tillegg til de tingene våre eksperter mente var nødvendig, ville de også bytte følgende på bilen:

Støtdempere bak til 1500 kroner pluss arbeid
Lasteavhengig ventil til 4500 kroner pluss arbeid
Ny håndbremsvaier
Tilbudet vi fikk fra Snap Drive Drammen ble dermed på 26 600 kroner. Bilen har en verdi på ca 30 000 kroner.

- I utgangspunktet kan man ikke koste på en gammel bil til 30 000 kroner nesten 27 000 kroner. Og hvis man gjør det, skal man i alle fall være helt sikker på at det er helt nødvendig, mener Bergerud fra NAF.

Og Benny sier at det var ikke tilfellet med vår bil.

- Demperne fungerer som de skal, håndbrekket fungerer, og når det gjelder ventilen så er det bare festet til den lasteavhengige ventilen som er røket. Det fås kjøpt løst til noen hundrelapper og det er ikke nødvendig å bytte hele ventilen slik SnapDrive mener vi skal, slår Benny fast.

For ordens skyld opplyses det om at det er et lite hull i strømpa til håndbremsvaieren. Dette kan fryse om vinteren, men da har du ifølge Benny uflaks også. Demperne greier ikke våre eksperter å finne noen som helst feil på.

Dette er også en bruktbil og ting har skjedd underveis i testen. Festet til ventilen har knekt underveis i tiden mellom da våre eksperter sjekket bilen første gang og da vi sjekket bilen andre gang. Dette var etter stikkprøverunden. Bilen har vært i daglig bruk mellom de ulike stikkprøvene.

Snap Drive mener i motsetning til våre eksperter at fjæra på den lasteavhengige ventilen er så rusten at den må byttes nå. Da må man kjøpe hele ventilen til 4500 kroner fordi fjæra ikke selges løst.

- Fjæra er rusten, men den kan like godt holde ut bilens levealder som å ryke. Da er det rimelig råflott å bruke 4500 kroner på en del når man kan slippe unna med noen hundrelapper, mener Benny.

Les også:Svendsen eksosservice ville gjøre unødvendige reparasjoner


Et tilbud kunden får
Snap Drive har ikke noe problem med å forsvare tilbudet sitt som er på nesten 27 000 kroner, i motsetning til vinneren, som leverte et tilbud på i overkant av 11 000 og var på linje med våre eksperter når det gjelder antall reparasjoner.

-Dette er et tilbud som kunden har fått og så må vi skille mellom hva kunden absolutt må gjøre og er nødt til å gjøre og hva vi anbefaler, og så er det selvfølgelig kunden som bestemmer hva han vil ha gjort til syvende og sist, sier Georg Nygaard, driftssjef i Snap Drive.

Men, da vi ringte tilbake til Snap Drive for å høre om det virkelig var nødvendig å ta alt som sto i tilbudet deres, svarte de ja.

- Det vi har som utgangspunkt når det gjelder å koste på en gammel bil er at vi får med oss alt. Så kunden slipper å reparere videre på bilen fremover så når vi har reparert bilen skal den være trafikksikker i en periode, forklarer Nygaard.

Benny er fortsatt ikke enig.

- Dette verkstedet har nok forsøkt å gardere seg, men det er verken nødvendig eller riktig å koste på vår bil til ca 30 000 nesten det samme som den er verdt. Det sier vel noe at til sammen seks andre mekanikere inklusive Audun og meg selv ikke anbefaler bytte av støtdempere, slår Benny fast.

Ventet to måneder på Bertel O Steen
Prisene for å få en sjekk av bilen varier i testen. Det koster fra i overkant av 500 kroner hos den billigste til i overkant av 1100 kroner hos den dyreste. Bertel O Steen Skøyen var nest dyrest med 1021 kroner.
 
De kom også nest sist i testen.De brukte nemmelig to måneder på å få levert oss det skriftlige tilbudet de lovet oss. Og da tilbudet kom var det bare noen linjer på mail uten at arbeid og moms var spesifisert.

Hele historien leser du her.
Trenger du nye vinterdekk? Test av årets vinterdekk finner du her.

Også mye bra
I den andre enden av skalaen av Snap Drive i Drammen og Bertel O. Steen Skøyen, finner vi Automekanikeren i Oslo som er en del av Automesterkjeden. Automester får 2. plassen.
Tilbudet de gav oss var på linje med  våre eksperter når det gjaldt hvilke reparasjoner som skulle tas.

- I tillegg synes jeg det faktum at verkstedet foreslo ulike tiltak for å spare kunden for penger samt at de foreslo en prioriteringsliste dersom vi ikke hadde råd til alt, er god oppførsel, smiler Benny.

Nye fjærer, bremser, lamper og eksos ville koste oss om lag 11 000 kroner. Men, tilbudet var ikke like proft og oversiktlig som de skjemaene Snap Drive og Mekonomenverkstedet Smart Drive i Drammen leverte.

Tilbudet fra testvinneren Mekonomen var oversiktlig og spesifisert.

- I et oversiktlig skjema står det hva som skal gjøres, hva de ulike delene koster og hvor mange timer det skal ta. Med et sånt tilbud i hånda kan selv de forbrukerne som ikke kan så mye om bil, ha en reel mulighet til å sjekke med flere verksteder og sammenligne priser, forklarer Bergerud.

Slik ser et bra tilbud ut. Trykk her.
Ikke som tilbudet til Bertel O. Steen Skøyen.Trykk her

Smart Drive i Drammen som er et Mekonomen-verksted skulle ha omtrent 11 000 kroner og reparasjonslista deres var identisk med anbefalingen fra våre eksperter.

Hvorfor ville dere ikke reparere mer på bilen?

- Det er viktig å huske på at dette er en gammel bil. Man må ta alder og verdi i betraktning og reparere bare det som er nødvendig og ikke overreparere sånn at kunden føler seg lurt. Man må kjenne seg trygg når man velger verksted, sier en stolt daglig leder, Ch.Khayyam Altaf

Benny applauderer.

- Dette verkstedet har forstått oppgaven. De har gjort en fornuftig faglig vurdering av bilens behov sett ut i fra verdi, dagens alder og forventet levealder. I tillegg er tilbudet oversiktlig og fornuftig priset. Sånn skal det gjøres, enkelt og greit, slår Benny fast.
 

På jakt etter bruktbil? Her finner du Bennys bruktbilguide.
 

Mekonomen

Smart Drive AS

Slik skal det gjøres mener våre eksperter. Mekonomen verkstedet tok hensyn til bilen verdi og levealder og reparasjonslista var lik anbefalingen til våre eksperter. Tilbudet var svært oversiktlig og forståelig for forbrukeren.
Pris for sjekk av bilen var kr 500,- og det var billigst i testen.

For 11 300 kroner skulle vi få nye fjærer og bremser bak, ny bakre eksos og diverse lyspærer.

 

Automester

Automekanikeren AS

Automester verkstedet gjorde en etter våre eksperters mening en riktig faglig vurdering av bilen og tok hensyn til verdi og levealder. Deres reparasjonsliste var identisk med lista til ekspertene. De foreslo også en prioriteringsliste til oss dersom vi ikke hadde råd til å ta alt i en jafs. Man fikk en trygghetsfølelse når vi besøkte verkstedet anonymt og ekspeditøren tok seg tid til å tegne og fortelle.
Våre eksperter mener verkstedet har forstått oppgaven selv om det skriftlige tilbudet ikke var like bra som hos Snap Drive og Mekonomen. En grundig gjennomgang på verkstedet kompenserer mye for dette.

Pris for sjekk av bilen var kr 1080,- og det er dyrest i testen.
For ca 11 700 kroner skulle vi få ny bakre potte, nye fjærer og nye bremser bak.
 

Meca

Rykkin Bil AS

Meca verkstedet Rykkinn Bil havner midt på treet. Tilbudet deres kom bare som noen linjer en epost og var ikke skjematisk og ryddig satt opp. De mente også at det var unødvendig å bytte fjærer på bilen til tross for at den stadig slår nedi når vi kjører. Vi måtte også purre opp tilbudet som vi ble lovet på mail.
 

Prisen på sjekk av bilen var kr 542,- og det er nest billigst i testen.

For 13 500 kroner ville vi fått ny bakre eksos og ny lasteavhengig ventil. ( Verkstedet åpnet for å reparere ventilen

Bertel O. Steen Skøyen

Bertel O. Steen Skøyen
Merkeverkstedet havner nest sist fordi de somlet. Vi måtte vente to måneder fra de sjekket bilen til vi fikk det skriftlige tilbudet. Da hadde vi purret gjentatte ganger. Tilbudet var ikke oversiktlig satt opp.  Da tilbudet kom var det bare noen linjer på en mail hvor arbeid og moms ikke var spesifisert.

Sjekk av bilen kostet kr 1021,- og det er nest dyrest i testen. 

For 17 816 kroner ville merkeverkstedet bytte fjærer bak, bakre eksospotte og bremsene bak. Vinnerverkstedet ville ha 11 332 kroner for samme jobben.
Flere detaljer finner du i artikkelen

Snap Drive Drammen

Snap Drive Drammen kommer på sisteplass.
De ville reparere på vår bil som er verdt ca 30 000 for 26 600 kroner. Våre eksperter mener det er alt for mye å koste på en så gammel bil og at verkstedet ikke har tatt hensyn til bilens alder og verdi. Snap Drive Drammen skilte seg også klart ut fra de andre fordi de ville reparere ting som ingen, verken våre to eksperter mente var nødvendig, eller de andre fire verkstedene hadde med i sine tilbud. Vi ble også anbefalt å gjennomføre hele regningen da vi ringte opp for andre gang for å spørre om det virkelig var nødvendig å koste på bilen så mye.
Tilbudet vi fikk var oversiktlig satt opp.

Pris for sjekk av bilen var kr 577 og det er tredje billigst i testen.

For 26 613 kroner ville Snap Drive Drammen gi oss nye bremser bak, ny bakre eksos, ny midtre eksos,nye bremsevaier,ny lasteavhengig ventil og nye støtdempere bak.
Våre eksperter mener flere av disse tingene ikke var nødvendig. Flere detaljer finner du i artikkelen.

Flere detaljer finner du i hovedartikkelen.