Test av vinterdekk

 Det er NAF-bladet Motor som har gjort en stor vinterdekktest for både piggdekk og piggfrie dekk.

Men selv om det er tett i toppen, så er Michelin kåret til vinneren av vinterdekktesten til NAF. Både piggdekkene og de piggfrie Michelin dekkene skårer høyt i testen.
 

Det er NAF-bladet Motor som har gjort en stor vinterdekktest for både piggdekk og piggfrie dekk.

Men selv om det er tett i toppen, så er Michelin kåret til vinneren av vinterdekktesten til NAF. Både piggdekkene og de piggfrie Michelin dekkene skårer høyt i testen.

Ikke langt unna kommer de rimeligere dekkene til Gislaved, Kumho, Hankook og Yokohama.

I tillegg viser NAF til at Nokians «nummer-to» piggdekk som lages i Russland, har overraskende gode egenskaper i forhold til prisen.
 

Pigg eller piggfritt?

Men hva skal man velge, pigg eller piggfritt, spør mange seg.

- Det er på is piggdekkene har et klart forsprang på de piggfrie dekkene, sier Jan Ivar Engebretsen som er kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Men ifølge bladet blir mange overrasket over hvor gode de piggfrie dekkene er når bilførerne først tar overgang.

I en pressemelding skriver også NAF at årets og fjorårets test viser at det nesten ikke skiller noe mellom piggdekk og piggfrie dekk lenger.

- Komforten er like god, og på vanlig vinterføre er de like gode. Det er viktig at folk kjøper dekk utfra egne behov, sier Engebretsen
 

Her kan du lese hele testen av årets vinterdekk.

Les også: Her er vinterdekkene du skal holde deg unna

Er du usikker på hvordan du best legger om til vinterdekk? Bilekspertene i Broom viser deg hvordan du gjør det her.

Michelin

X-Ice X12

Best i test blant de piggfrie dekkene

Michelin vinner piggfritesten med overraskende stor margin, mener NAF. Det er det beste dekket på is, med godt grep og stabil oppførsel.

Michelin har også bra grep på våt asfalt, noe som vanligvis er vanskelig for et mykt, piggfritt vinterdekk. Selv i brå unnamanøvrer har du full kontroll. Michelin er meget stillegående og stabilt.

Dette er NAFs førstevalg blant nordiske piggfrie dekk.
 

Michelin

X-Ice North XIN2

På sporet vei er dette det mest stabile dekket av alle.

En meget god nyhet, mener NAF. Grepet både på snø og is er meget bra og dekket oppfører seg rolig, stabilt og uten overraskelser.

På tørr asfalt føles det mykt og reagerer litt tregt på styreutslag. På våt asfalt er grepet middels, men på sporet vei er dette det mest stabile dekket av alle.

Nokian

Hakkapeliitta R

Dekket har testens laveste rullemotstand.

Ser vi på grepet på snø og is alene er Nokian et av de beste piggfrie dekkene på markedet, mener NAFs testpanel.

Det gjør bilen lett å håndtere og dekket beholder kontrollen bra også etter at grepet slipper. På asfalt derimot, føler ikke Nokian seg hjemme.
 
Bremsegrepet er dårlig, det er mykt og gir dårlig styrerespons. Dekket har testens laveste rullemotstand.
 

Nokian

Hakkapeliitta 7

Best av alle på snø og is, men på våt og tørr asfalt når ikke dekket fra Nokian helt opp.

Dette nye Nokian-dekket setter ny standard når det gjelder grep på snø og is, mener NAF. Her er dekket best av alle. Dessuten er bilen lett å håndtere og gir deg ingen overraskelser med Nokian-dekkene. På våt og tørr asfalt derimot, er resultatene moderate. Det er tydelig at Nokian først og fremst har tenkt på is og snø med dette

Yokohama

IceGuard ig30

Yokohama tar seg fint fram på snøslaps

Yokohama overrasker positivt, mener NAF. Det har godt avbalanserte egenskaper mellom snø, is og asfalt, uten dårlige sider.

Grepet på snø og is er bra, men litt dårligere enn de aller beste. På asfalt oppfører det seg bra. Det er litt understyrt, men gir deg ingen overraskelser i form av brå slipp.


 

Michelin

Primacy Alpin

Kjører du stort sett på våte vinterveier og har ESP på bilen, kan dette være et alternativ.

Michelin Alpine er et piggfritt, mellomeuropeisk vinterdekk med hastighetskode H (210 km/t).

Det skiller seg fra et nordisk vinterdekk på snø og is. Her ligger det langt etter de andre. Men på våt eller tørr asfalt er det helt omvendt. Her er det mye bedre enn de nordiske vinterdekkene. Kjører du stort sett på våte vinterveier og har ESP på bilen, kan dette være et alternativ.